Potraviny, které Vás udrží ve formě

Zdravé potravinyKaždý z nás chce být zdravý a k tomu je zapotřebí i přemýšlet o skladbě svého jídelníčku. Fyzické zdraví je totiž přímým odrazem toho, co jsme vložili do našeho těla a jak obecně žijeme svůj život. Balené a zpracované potraviny jsou sice pohodlné, ale vaření s použitím čerstvých nezpracovaných surovin je pro vaše zdraví mnohem lepší volba.

Je mnoho potravin, které vás snadno udrží ve formě, stačí, když je zařadíte pravidelně do svého jídelníčku. Mezi ně se řadí i naklíčená semena. Ty se dají přidávat do zeleninových šťáv a salátů. Samotné naklíčení semen v nich podporuje zvýšení proteinů, vitamínů a minerálů. Klíčky obsahují také cenné enzymy a to až stokrát více enzymů než syrové ovoce a zelenina. Díky tomu vaše tělo vstřebává a využívá živiny z jiných potravin, které konzumujete. Klíčky si navíc může doma vypěstovat každý sám, kroky, jak na to, jsou zcela jednoduché.

Stejně jako naklíčené semena, i bílkoviny jsou důležitou součástí zdravého života a to zejména pro budování a údržbu a opravu tělesných tkání, včetně pleti, vnitřních orgánů a svalů. Bílkoviny jsou hlavní složkou imunitního systému a hormonů. Proto je důležité konzumovat bílkoviny v podobě vajec z ekologického chovu ve volném výběhu, jen takové vejce dokáže tělu dát vše, co potřebuje. Vejce obsahují lutein a zeaxantin, které přispívají ke zdraví očí, dále obsahují cholin, který blahodárně působí na mozek a nervový a kardiovaskulární systém a vitamín B12.

Důležité jsou pro naše zdraví i další potraviny, které každodenně užíváme. Mezi nimi například takové klasické máslo. Určitě poznáte v másle rozdíl, pokud použijete běžně kupované máslo z obchodu, pocházející z velkovýroby od krav, které jsou celé dny zavřené v kravíně nebo máslo z místní farmy, které se poctivě a ručně vyrábí a pochází z mléka od krávy, která se celý den pase někde na louce.

Klasické poctivé máslo, které je vyrobeno z mléka krávy, která je krmena trávou, je bohaté na konjugovanou kyselinu linolovou. Tato kyselina pomáhá bojovat s rakovinou a cukrovkou a pomáhá i ke zhubnutí. Máslo je bohatým zdrojem snadno vstřebatelného vitamínu A a všech ostatních vitamínů rozpustných v tucích jako je vitamín D, E a K2. Máslo je také bohaté na stopové prvky, jako je mangan, chróm, zinek, měď a selen.

Velkým přínosem pro náš organismus a mikrobiotu ve střevech je kvašená zelenina. Pro vaši představu, náš gastrointestinální trakt obývá přibližně sto bilionů bakterií. Jednoznačně tak převyšují naše buňky. Pokud zažívací trakt nefunguje dobře, můžeme pocítit řadu zdravotních problémů, jako jsou alergie a autoimunitní onemocnění.

Právě stav imunitního systému mají na svědomí především bakterie, tedy mikrobiota, která obývá vaše střeva. Zejména složení této mikrobioty.

Abyste udrželi vaše střevo a zároveň i váš imunitní systém zdravý, jsou fermentované potraviny téměř nutností. Už čtvrtina šálku fermentovaných potravin, které se užívají s jedním až třemi jídly denně, může výrazně pozitivně ovlivnit vaše zdraví. Jogurt a kefíry jsou příklady fermentovaných potravin. Stejně jako jogurt a kefír, můžete nechat kvasit i zeleninu. Fermentované potraviny jsou bohaté také na vitamín K2 a mohou výrazně ovlivnit složení a stav mikrobioty ve vašich střevech a tím vám pomoci od mnoha zdravotních problémů a také obezity.

Další potravinou, která je sice pro zvířata prudce jedovatá, ale pro člověka velmi přínosná, je avokádo. To je klasifikované jako ovoce a má nízký obsah fruktózy a vysoký obsah zdravých mononenasycených tuků. Avokádo je velmi cenné pro cévní systém a zdraví srdce. Obsahuje hodně draslíku a pomáhá vyrovnat poměr draslíku a sodíku v těle. Avokádo má i dvacet esenciálních živin, které posilují zdraví. Obsahují vlákninu, vitamín E, B vitamíny a kyselinu listovou. Avokádo se může použít také jako náhrada tuků místo másla a oleje. Avokádo má navíc silnou slupku a tak nehrozí, že by se dovnitř dostaly pesticidy a jiné škodliviny.

Další zdravou potravinou jsou ořech, ty mohou pomoci zhubnout a obsahují i důležité nenasycené kyseliny. Navíc obsahují zdravé tuky, které tělo potřebuje ke své optimální funkci.

Výborným přínosem pro naše tělo je kokosový olej. Obzvlášť pokud je v bio kvalitě. Kokosový olej je výborný pro štítnou žlázu a metabolismus. Je bohatý na kyselinu laurovou, která se přeměňuje v těle na monolaurin, který ničí viry s lipidovým obalem jako je HIV, herpes, spalničky, chřipka a různé škodlivé bakterie.

Kokosový olej obsahuje mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem a tak zajišťuje řadu zdravotních výhod. Zvyšuje metabolismus lidského těla a podporuje boj s patogeny. Kokosový olej může sloužit jako přírodní léčba Alzheimerovy choroby. Tyto mastné kyseliny, které kokosový olej obsahuje, jsou primárním zdrojem ketolátek, které působí jako zdroj paliva pro mozek a mohou zabránit atrofii spojené s demencí.

Kokosový olej se snadno tráví a nevyvolává zvýšení hladiny inzulinu v krvi. Rychle dodává energii a může se přidávat do jídla nebo jen tak každý den sníst jednu lžičku. Navíc je výborný ke kosmetickým účelům a doporučuje se s ním natírat i tělo a pleť. Nejlepší je vybrat bio kokosový olej, který je nebělený, nerafinovaný a bez tepelného zpracování nebo chemikálií a neobsahuje geneticky upravené suroviny. Kokosový olej je výborný i na zuby.

Důležité pro náš organismus jsou i klasické bylinky. Nejsou jen výborným kořením pro lepší chuť, ale jsou zároveň i klíčem k nutriční hodnotě potravin. Například takový obyčejný černý pepř ve skutečnosti zvyšuje biologickou dostupnost všech dalších potravin. Bylinky chrání před nemocemi, eliminují toxiny z těla a poskytují vitamíny i minerály. Pokaždé, když ochutíte jídlo bylinkami a kořením, zhodnotíte jídlo bez přidání kalorií.

Se silnými a vědecky prokázanými léčivými účinky proti různým nemocem včetně rakoviny je známá především kurkuma.

Další skvělou potravinou je syrový česnek. Česnek je natolik zdravý, že by v našem jídelníčku neměl chybět každý den. Ovšem, to bychom vyžvýkaly mnoho žvýkaček. Česnek posiluje přirozené schopnosti vašeho těla, aby tělo ochránil před vysokým krevním tlakem a osteoporózou. Jeto silný antimikrobiální prostředek, působí jako přírodní antibiotikum a antivirové a antiparazitické činidlo. Aby česnek přinesl potřebný přínos, musí být čerstvý.

Pomocníkem, který nikdy neomrzí je poctivý domácí vývar. Ten pomáhá nejen při kocovinách, ale zejména při oslabeném organismu, nemoci a žaludečních problémech. Domácí kostní vývar urychluje hojení a zotavení z nemocí. Pomáhá léčit a utěsnit střeva. Nejlepší je silný vývar, který člověka postaví na nohy. Proč je ale právě vývar tak zdravý? Obsahuje zdravý tuk a důležité minerály, jako je vápník, hořčík, fosfor, křemík, síra, stopové prvky i štěpný materiál z chrupavek a šlach. Vývar obsahuje i glukosaminy. Navíc je to z hlediska nákladů velmi efektivní polévka. Nejlépe samozřejmě uděláte, pokud víte, že kosti ze zvířat, které se rozhodnete k vývaru použít, pocházeli z ekologického chovu.

Stejně jako vývar je životně důležitá pro naše tělo sůl. To ji potřebuje pro optimální funkci. Existují však velké rozdíly mezi rafinovanou a vysoce zpracovanou solí ve zpracovaných potravinách, stolní solí a nerafinovanou přirozenou solí, jako je sůl mořská a himalájská. Ty první, rafinované, mohou podporovat škodlivé účinky na zdraví, zatímco ty druhé jsou pro mnoho biologických procesů v těle důležité.

Sůl v přírodním surovém stavu jako je himalájská sůl obsahuje asi 85 procent chloridu sodného a v 15 procentech v přírodě vyskytujících se minerálů, stopových prvků jako je křemík a fosfor. V horkých letních dnech nebo při cvičení, kdy se člověk hodně potí, je vhodné vytvořit si zdravý sportovní nápoj na doplnění ztracených elektrolytů a minerálů smícháním himalájské soli a lžíce čerstvé citronové šťávy ve sklenici vody.

Další vhodnou potravinou důležitou pro naše zdraví je losos. Situace současného životního prostředí není moc optimistická a došlo tak i ke kontaminaci většiny řek a v nich žijících ryb. Někdy i do té míry, že mohou být tyto ryby, pokud se objeví na talíři, nebezpečné pro děti a těhotné ženy, pokud by je jedli příliš často. Hlavolamem se někdy stává dilema, které ryby jíst. Nejlepší je vybírat si ryby, které mají vysoký obsah zdravých omega-3 mastných kyselin a nízký obsah nebezpečných znečišťujících látek. Vhodný je například divoce žijící aljašský losos.

Ryby zůstávají dlouho čerstvé i po zmrazení. Dobrou volbou je i konzumace konzervovaného lososu. Nepohrdněte ani rybími konzervami plnými sardinek, ančoviček a nakládaných sleďů.

Syrové mléko z ekologického zemědělství je také vhodnou volbou pro vaše tělo. Kvalitu mléka ovlivňuje zejména složení krmení zvířat. Je rozdíl, pokud je kráva krmena trávou nebo kukuřicí a obilovinami. Rozdíly lze poznat i v mléce a to ve složení a poměrech různých látek. Mléko také nemusí být pasterizované a kvalitní syrové mléko má mnoho zdravotních výhod, které naopak to pasterizované postrádá. Syrové mléko od krávy, která je krmena trávou obsahuje zdravé bakterie, které jsou přínosné pro lidský trávicí trakt. Dále toto mléko obsahuje více než šedesát trávicích enzymů, růstové faktory, kyselinu linovou, prospěšné tuky, aminokyseliny, proteiny a vitamíny A, B, C, D, E, a K. Navíc mléko obsahuje také vyváženou směs minerálních látek jako je vápník, fosfor, hořčík a železo. Pokud tedy máte možnost pít syrové mléko z ekologického chovu, neváhejte.

Potravin, které jsou vhodné pro lidský organismus, existuje více, než by obyčejného člověka napadlo. Například takový syrovátkový protein. I přesto, že nemáte přístup k syrovému mléku, můžete použít kvalitní a minimálně zpracovanou syrovátku získanou z mléka ekologicky chovaných a trávou krmených krav. Syrovátková bílkovina obsahuje beta-glukany a imunoglobiny a ty chrání imunitní systém a pomáhají podporovat detoxikační procesy v těle.

Syrovátkové bílkoviny se označují jako zlatý standard proteinů a pokud se užívají každých třicet minut před a po tréninku, mohou výrazně pomoci zvýšit spalování tuků a budování svalů. Navíc syrovátkové bílkoviny napomáhají k podpoře štítné žlázy a chrání před poklesem hladiny testosteronu po tréninku.

Z mléka se vyrábí také kultivované mléčné výrobky, které ocení jistě vaše střeva. Tyto výrobky jsou většinou kefíry a jogurty. Jde o hnací sílu výživy, kterou je výhodné mít doma v přiměřených zásobách. Snadno si je taky můžete udělat sami s použitím startovací kultury. Kromě kravského mléka můžete k výrobě kefíru a jogurtů použít také syrové kozí a ovčí mléko. Kefíry a jogurty obsahují vysoké procento mikrobioty, tedy střevní kultury. Proto je vhodné tyto výrobky konzumovat co nejčastěji a napomáhat tak zdravým střevům a zároveň i zdravému organismu.

Jogurt udržuje trávicí trakt čistý a poskytuje potravu pro přátelské bakterie, které střevo už obsahují, zatímco kefír napomáhá k osidlování střev a obsahuje také prospěšné kvasinky, které se v jogurtu běžně nevyskytují. Kefír tak může poskytnout větší výživnou hodnotu než jogurt.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner