Pickles

PicklesPickles neboli kvašená zelenina, bývá velmi často součástí makrobiotické výživy. Dá se říci, že má tisíciletou tradici. Právě kvašené jídlo dodávalo našim předkům více živin a energii, když je potřebovali.

Kvašená zelenina je často používaná jako doplněk k různým pokrmům, podporuje chuť k jídlu a napomáhá trávení. Pickles se může skládat z různých částí, zejména to bývá zelí, cibule, mrkev, čínské zelí, dýně, květák, meruňky, švestky, ředkvičky, losos, sledi nebo sardinky. Pickles tak může být více zajímavých variant. V obchodech se zdravou výživou lze většinou koupit pickles se základem mrkve, cibule a zelí.

I u pickles fungují energie jin a jang. Jangovou složku většinou zastupuje sůl. Zelenina obvykle kvasí dlouho, týdny až měsíce. Čím déle kvasí, tím více zde působí jangová energie.

Pokud se zelenina nechává kvasit jen krátkodobě, působí zde více energie jin. Jangová pickles se hodí více konzumovat v zimním období, zatímco krátkodobě kvašená zelenina je vhodná ke konzumaci zejména v letních měsících.

Pickles se dají konzumovat po celý rok. Záleží zejména na uskladnění a způsobu kvašení.

Pickles mají léčebné účinky a těmi je zejména podpora chutě k jídlu, pokud se konzumuje ke konci jídla, pomáhá na trávení. Vytváří zdravou střevní mikroflóru, je bohatým zdrojem minerálů a posiluje krev i imunitu.

Kvašenou zeleninu, tzv. pickles, ale nemusíte kupovat. Lze si ji snadno připravit i doma. Je třeba pamatovat na to, že nadrobno nakrájená zelenina je více jinové energie, zatímco kusy zeleniny jsou více jangové.

Úvodem je nutné říci, že příprava pickles je proces, který trvá řadu týdnů až měsíců. Je proto dobré s tím dopředu počítat a uzpůsobit tomu své možnosti.

Jangové pickles by mělo obsahovat kvašené zelí. To je dobré smíchat se solí, případně můžete přidat i kmín a cibulku a stačí dobře promíchat. Nahoru je dobré položit talíř s těžkým závažím. Nádobu se zelím umístěte do chladného místa a nechte kvasit několik měsíců.

Dávejte však pozor na ledová místa, protože by přestala stoupat voda v zelí.

Jinové pickles připravíte ne ze zelí, ale z oschlé zeleniny, kterou je dobré nakrájet na menší kousky a dát do sklenic. Poté můžete k takto nakrájené zelenině přidat různá koření i bylinky. Vhodný je například česnek, bobkový list, hořčičné semínko, kopr nebo například i řasa kombu. Záleží jen na vás, jak si kvašenou zeleninu chcete ochutit. Rozdíl je zde v uložení kvasící zeleniny. Nepřikrývá se talířem, ale bavlněnou látkou a to z toho důvodu, aby mohl pronikat vzduch.

Takto připravené pickles nechejte kvasit při pokojové teplotě max. pět dní. Zeleninu potom přemístěte do ledničky a můžete konzumovat.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner