Jaké potraviny vás zahřejí

DýněPodzimní počasí přineslo první nemoci a virózy. I když zrovna nedodržujete užívání přesné míry vitamínů, nemusíte se bát. Příroda i na podzim dává plody, ze kterých lze brát dostatek látek a vitamínů, které by nás měly od nemocí uchránit. Zatímco v létě holdujeme ochlazujícím salátům, na zimu je často a rádi měníme za teplejší nápoje i potraviny, které nás umí vnitřně zahřát. Dáváme přednost prohřívajícím polévkám, zázvorovému čaji, přijdeme na chuť skořici, majoránce, kurkumě, cibuli, česneku, mrkvi, dýni a červené řepě.

Místo citrusů, které začneme užívat spíše do čaje, začneme jíst jablka, hrušky a sušené ovoce. Důležité jsou v tomto zimním období především jáhly, které jsou zdrojem tepla a síly.

Skoro na každém kroku teď můžete potkat dýňové speciality a polévky. I když už je po Halloweenu, dýně se nevzdávají svého práva být v našem jídelníčku. Pokud si je doma nevypěstujeme, můžeme zkusit pro ně zaběhnout do obchodu nebo na trh. Běžně se dá sehnat dýně máslová, hokkaido, muškátová i špagetová.

Obsahovým složením se všechny tyto dýně příliš neliší, nabízejí přibližně stejné množství vlákniny, karotenoidů, draslík i sodík.

Dýni si můžeme připravit na mnoho způsobů, můžeme si dopřát dýňovou polévku, nebo pečenou dýni, či dýňové zelí. Úpravu dýně lze provést na mnoho způsobů, záleží, který si vybereme.

Dýně je díky obsahu své vlákniny dost sytá, může se tedy jíst i bez příloh.

Další potravinou, která nás může zahřát je červená řepa. Červená řepa je schopna podpořit prospívání organismu. Obsahuje řadu minerálních látek, draslík, vápník, železo, hořčík, měď, křemík a také jód, selen, mangan, lithium, cezium, rubidium. Všechny tyto látky mají blahodárný vliv na naše zdraví fyzické, ale také na zdraví naší psychiky.

Řepa také podporuje střevní peristaltiku a je důležitá k výživě střevní mikroflóry. Obsahuje pektin a ten dobře zasytí a snižuje množství „zlého“ cholesterolu v krvi. Obsahuje sice vyšší množství sacharidů.

Zapomínat bychom neměli ani na jáhly. Je to lehce stravitelná potravina, bezlepková a zásaditá. Je to potravina, která dokáže vnitřně zahřát organismus. Při vaření navíc nevytvářejí sliz, proto je můžeme podávat i těm, kteří trpí dýchacími cestami. Jáhly posilují oči a oslabené ledviny. Obsahují mnoho minerálních látek a lze je tedy doporučit při celkovém tělesném vyčerpání, rekonvalescenci a při vysoké fyzické zátěži.

Mají i vyšší obsah železa, a proto je lze doporučit pro anemické pacienty. Odvádí také z ledvin vodu z těla ven. Mají také blahodárný vliv na žaludek, slezinu a slinivku břišní. Odvar z neloupaného prosa užívaly už naše babičky k očistě organismu a k vyvolání pocení. Na našem území se jáhly těšily velké oblibě. Podávaly se i na štědrovečerní a svatební tabuli. Jejich příprava je snadná, stačí je pouze spařit na sítku a vařit jako rýži. Důležité je jáhly při vaření několikrát promíchat, protože se přichytávají ke dnu.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner