Jak se zbavit zlozvyku - Kouření

STOP KouřeníS novým rokem a snovými předsevzetími přichází i jedno z největších a nejčastějších – že přestanete konečně kouřit. Jenže jak na to? Zlozvyk zažitý tolik let. Možná si říkáte, že lidé okolo vás neví, co prožíváte, když se vzdáváte své oblíbené cigarety. Dnes je naštěstí mnoho způsobů odvykací kůry.

Závislost na kouření cigaret a na nikotinu je medicínský problém, proto je potřeba ho řešit tímto směrem. Závislost je závislostí proto, že si organismus na dávky nikotinu zvyká a jeho nedostatek se pak váže na neurotrasmiterové dráhy a ovlivňuje tak celou řadu neuromodulátorů v našem organismu.

Odvykací léčba a terapie je v podstatě věda. Jde o to jak ošálit svůj mozek a jeho hormony. A zejména, jak se donutit do toho znovu nespadnout.

Během dne je doporučeno pít malé doušky vody a jíst malé porce jídla. Právě srkání malých doušků studené vody uvolňuje dopamin podobně jako při kouření a v mozku se tak navozují totožné chemické reakce, které pomáhají zmírňovat negativní nálady a dodávají mozku pocit odměny, tedy slasti. I jedení malých porcí pomáhá překonat potřebu po cigaretě. Vhodné je vybírat si jídla s nízkým obsahem tuku, zdravá jídla, ovoce, zeleninu a tím tak předejít přibývání na váze.

Důležité je dopřát si odměnu. Právě dopamin funguje v mozku jako zprostředkovatel odměny. Takovou slastí a odměnou je pro kuřáka jeho cigareta. Proto je důležité vyměnit cigaretu za jinou slast a odměnu. Je vhodné udělat si seznam radostí, které vás dokážou hned potěšit, jakmile dostanete chuť na cigaretu.

Proti kouření také pomáhá čistit si zuby pravidelně a pokud možno po každém jídle. Pocit čistých zubů a dechu snižuje pravděpodobnost, že si člověk bude mít chuť zapálit cigaretu. Místo kartáčku a pasty pomáhá také zubní čaj, žvýkačka atd. Člověk si obvykle po jejich využití nechce zaneřádit pusu kuřáckým zápachem.

Odborníci doporučují vyhýbat se také alkoholu. Právě alkohol je jednou z nejčastějších příčin, kdy se lidé vracejí zpět ke kouření. Alkohol snižuje zábrany obecně, a hroutí také zábranu proti kouření, snižuje tak závazek k abstinenci. A cigareta k panáku zkrátka patří.

Vhodné také je, najít si nekuřácké zóny. Pokud máte chuť na cigaretu, schválně vybírejte nekuřácká místa. Vejděte do obchodu, kina, knihovny atd. Zákaz kouření se spojí s odpoutáním pozornosti.

Každý den si připomínejte důvod k zanechání kouření. Sepište si seznam všech důvodů, které vás vedly k zanechání tohoto zlozvyku a pravidelně se na něj dívejte a čtěte si ho, kdykoliv budete mít chuť na cigaretu. Seznam mějte neustále po ruce a udělejte si také kopie.

Při odvykání kouření buďte aktivní. Fyzická aktivita upoutá vaši pozornost od chuti si zapálit. Tělesný pohyb je navíc přirozeným zdrojem modulátorů nálady a redukcí stresu. Nikotin, který dřív reguloval kuřákův stres, může lehce vystřídat pohyb. Právě fyzická aktivita se doporučuje v prvních týdnech abstinence.

Ve vaší odvykací kúře je důležité plánovat. Plánujte hlavně v prvních týdnech vašeho odvykání. Plánujte svůj denní program, veďte si diář, naplánujte si v něm každou skulinku času, od pracovních aktivit až po rodinu a přátele. Čím více budete zaneprázdněni, tím více budete potlačovat hluché chvilky, do kterých se může vloudit chuť na cigaretu.

V těžkých chvilkách chutě na cigaretu mějte kolem sebe někoho blízkého, s kým můžete tento pro vás těžký čas, překlenout. Pomůže vám odpoutat pozornost od vašeho zlozvyku.

Dávejte si pozor také na kofein. Právě káva pomáhá po ránu nastartovat den a během dne překonat stavy únavy. Vedlejším účinkem může však být napětí, nervozita, neklid a stres. A to vás právě může nutit jít si zapálit.

Špatné nálady máme všichni. Frustrace, smutek, hněv, všechny tyto stavy jsou u kuřáků typické k tomu si zapálit. Naučte se tedy vlastní emoce zvládnout v jejich přirozené podobě a nepřebíjet je cigaretou, která stejně nic nevyřeší.

Buďte trpěliví a držte se svého rozhodnutí nekouřit. Když překonáte první týdny ve svém rozhodnutí nekouřit, jste na dobré cestě. Překážky však mohou vést také k selhání, proto je potřeba být obezřetný a to neustále. Právě selhání vám může dát pocit méněcennosti, viny a dalších negativních pocitů, které vás ještě více přinutí utápět se v další cigaretě. Po nezdaru se tedy nevzdávejte a zkoušejte to znova.

Pokud to sami nezvládáte, nebojte se vyhledat odbornou pomoc. To není důkaz nějaké vaší slabiny, ale právě vaší odvahy.

Nepřehlédněte:

SMS Věštba
SMS Výklad / banner