Jablečná vláknina

Nestravitelná složka potravy

JablkoVšichni víme, jak je pro naše zdraví důležitá právě vláknina. Víme, kde ji hledat a víme, že se jedná o nestravitelnou složku potravy. Každý však stěží naplní doporučenou denní dávku, která by měla být 30 gramů. Lidé, kteří se však zajímají o své zdraví, dbají o sebe, snaží se správně jíst, cvičit a hýbat se, se také často zajímají o správnou stravu pro své tělo. Zdravá harmonická strava, která je ve východní filozofii označována jako strava sattvická, v sobě nese čistý základ, který nás dokáže nasměrovat na cestu, kterou bychom se měli ubírat. Člověk, který pracuje s energií, brzy zjistí, že mu nezdravá, průmyslově zpracovaná strava spíše než energií dává, tak bere. Abychom jedli zdravě a volili správné složení a obsah stravy, je důležité začít hledáním vhodné potravy s velkým zdrojem vlákniny.

Co to vlastně vláknina je? Vláknina je balastní látka, která je bobtnavá, váže na sebe vodu a zvyšuje objem stolice. Má očistný efekt, a proto ji řadíme mezi základní, nezbytné složky naší stravy. Vláknina je však nestravitelná, a proto lidé, trpící nemocemi tlustého a tenkého střeva se ji musí ve svém jídelníčku často vyhnout. Vláknina s sebou nese nulovou energii. Dělíme ji na rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná forma vlákniny na sebe váže vodu, bobtná a zpomaluje průchod tráveniny žaludkem. Zároveň snižuje hladinu zlého cholesterolu a stabilizuje glykemickou křivku. Je pomocníkem při redukci váhy a při cukrovce. Výborným zdrojem tohoto druhu vlákniny je Psyllium. To vzniká čištěním semen jitrocele indického. Dá se zakoupit i u nás a výborně pomáhá na zácpu. Tento druh vlákniny je však náročný na vodu, a proto nezapomeňte navýšit denní příjem tekutin.

Pomocník při dietě

Nerozpustná vláknina funguje také jako střevní kartáč. Právě ve své přirozené podobě je nejúčinnější. Pokud tedy vlákninu vaříme, dusíme a měníme, stává se z ní rozbředlá hmota, která se místy může lepit na střeva a neodvádí tedy takovou práci, jakou by naše tělo potřebovalo. Pokud tedy můžete nahradit nějakou svačinu zeleninou, udělejte to tak. U zeleniny totiž do těla vpravíte kromě vlákniny také enzymy. A ty jsou biokatalyzátory chemických reakcí a mají v sobě i protizánětlivé složky.

Nerozpustná vláknina také navozuje pocit sytosti, a proto se doporučuje při redukční a diabetické dietě.

Výborným zdrojem vlákniny jsou zejména celozrnné výrobky. Je však potřeba dávat si dobrý pozor na to, co je skutečně celozrnný výrobek. Měli bychom tak upřednostňovat výrobky z žitné mouky. Měli bychom také sledovat poměr semínek a zrníček v pečivu a také z čeho je upečeno. Pokud se jeho název skládá například ze dvou názvů jako pšenično-žitný chléb, znamená to, že na výrobu tohoto chleba byla z větší části použita pšeničná mouka. Pokud také máme brzy hlad po nějakém pokrmu, jedná se zřejmě o výrobek s malým procentem vlákniny.

Velmi zdravé a plné vlákniny jsou i ovesné vločky, ovesné otruby a kaše. Nepohrdejte ani jáhlami, pohankou, ječnými kroupami nebo celozrnnou rýží. I brambory v sobě mají vysoký obsah vlákniny, pokud je konzumujeme i se slupkou. Nezapomínejte také na ovoce, zeleninu, semínka, luštěniny nebo oříšky. Ty bychom měli konzumovat alespoň třikrát týdně.

Jedině z jablka

Pokud máte rádi ovoce, určitě dejte prostor tomu z našeho kraje. K jablkům máme velmi blízko a to už i z hlediska historie, kdy jsou jablka v našich rodech a zahradách hluboce zakořeněna. Spousta tradičních českých pokrmů se skládá právě z jablka. Obsahují velké množství vlákniny a to jak ve slupce, tak i v dužině. Jablko je velkým zdrojem protizánětlivého flavonoidu quercetinu. Co se týče minerálů a vitamíny, na ty jsou už jablka chudší. Neobsahují moc vitamínu C a obsahují nižší podíl glukózy, než jakékoliv jiné ovoce. Jsou tedy tím pravým ořechovým pro pacienty s diabetem, protože nezvyšují hladinu krevního cukru tak rapidně.

Jablečná vláknina patří mezi rozpustný druh. Označuje se také jako pektin a vyrábí se z jablečných slupek, které se suší a poté melou na jemný prášek. Tomuto prášku by po zdravotní stránce nemělo nic scházet, ovšem záleží na tom, jak byla jablka, ze kterých je pektin vyráběn, pěstovaná. Zda nebyla příliš opečovávaná pesticidy. Nejlepší je tedy použít domácí jablka.

Tento druh vlákniny nám pomáhá udržovat střevo čisté a podporuje jeho peristaltiku, navozuje pocit sytosti, snižuje hladinu cholesterolu a stabilizuje hladinu krevního cukru. Prášek z jablečných slupek příjemně voní a dobře chutná. Dá se přimíchat k ovesné kaši, do bílého jogurtu a do dalších jídel. Můžete ho přidat také do dezertu i těsta. Musíte však odhadnout správné množství, aby směs byla kyprá a vláčná. Nezapomínejte, že vláknina váže vodu.

Nepřehlédněte:

SMS Věštba
SMS Výklad / banner