Síla bylin

Síla bylinUž od nepaměti a celými kulturami lidstva se používají byliny k léčení mnoha zdravotních problémů. Každá kultura má svůj vlastní způsob používání bylin.

Bylinná léčiva obsahují aktivní složku a různé rostlinné materiály, části rostlin a jejich celkové kombinace. Řada bylinářů využívá buď jen určité části rostlin, nebo přímo celé rostliny. Navíc lze ještě do léčiv přidat minerální nebo živočišné ingredience. Výsledkem takového počínání mohou být oleje, čaje, kapsle nebo také extrakty, tablety a tinktury.

Byliny navíc obsahují velké množství přirozeně se vyskytujících chemických látek, které mají biologickou aktivitu, a proto se používají k vytvoření bezpečných léčivých látek.

Byliny se využívají k léčení mnoha zdravotních neduhů, ať už jde o vysoký krevní tlak, migrény, úzkost, špatný krevní oběh, artritidu, kožní problémy, ekzém, nespavost, nevolnost, deprese, hormonální nerovnováhu nebo i o rakovinu.

Síla bylin má totiž tu moc, že byliny nepůsobí jen na zdravotní fyzickou část člověka, ale dokážou také působit na psychickou část. A to je ten hlavní aspekt léčby. Mnoho nemocí totiž vzniká především v hlavě a je tedy psychosomatického původu.

Byliny totiž působí na lidský organismus stejně jako umělá léčiva a mělo by se tak k nim přistupovat stejně. Nejlépe pokud jde o kombinaci léčby bylinami ve spolupráci s lékařem. Často se stává, že se chtějí pacienti léčit sami, ale samoléčba není mnohdy správnou volbou. Jsou věci, které jen samotná bylina nezvládne.

Často se jedná i o dávkování byliny. Například dávkování ve formě čaje nemusí být dostatečné a dochází k poddávkování, a tedy léčba bývá často bez efektu.

Velkou roli v léčbě sehrává i fakt, v jaké fázi nemoci se bylinný prostředek používá. Pokud jde o začátek nemoci s lehčí formou, pacient má klid na lůžku a tělo má tedy podmínky vhodné k samoléčbě. Tehdy bylinný přípravek pomůže zlepšit příznaky nemoci, například teplotu, kašel atd.

Pokud jde o chronické nemoci a pacient se dostává do závislosti na léku, není myslitelné, aby přestal užívat své chemické léky a nahradil je produkty bylinnými.

Vysadit chemický lék, na kterém je pacient závislý se může zkusit jen tehdy, pokud lékař zjistí příčinné faktory, které vedly ke vzniku nemoci. A také je otázkou zda tyto faktory neustále působí na pacientův stav.

Pokud se zjistí příčina nemoci, pracuje se na jejím odstranění a teprve tehdy lze postupně snižovat lék například o třetinu dávky a chybějící třetinu nahradit něčím jiným, třeba právě bylinkou. Tělo si musí postupně zvykat na sníženou dávku. Neustále se tedy takto ubírá, dokud si tělo nezvykne a dokud není pacient úplně bez léku.

S pacientem také musí spolupracovat celá rodina a podporovat ho a vědět, že tělo může vykazovat abstinenční příznaky. Pacient se tak může často dostat do mrzuté nálady, únavy, vyčerpání, nevolnosti.

Pokud se v těle vytvoří závislost na léku, znamená to, že došlo v těle k mnohým změnám v oblasti biochemie, hormonů, imunity a vždy je třeba přistupovat k situaci komplexně. Nejde tedy ze dne na den vysadit léky.

Každý člověk si musí najít vlastní cestu ke svému léčení, protože mnoho bylinných preparátů je zařazeno do prodeje jako potravinové doplňky, tedy ne léky, ale podpůrné prostředky v prevenci onemocnění.

Pokud člověk myslí na své zdraví, dělá vše pro prevenci onemocnění a dbá na správnou životosprávu. Možná byste se hodně divili, nakolik může jídelníček za to, jak se cítíte.

Bylinnou terapií je také dietologie, tedy sestavování jídelníčku a dodržování stravovacího návyku.

Jídelníček by měl být vyrovnaný a měli byste ho umět rozumně kombinovat. Zařadit byste do něj měli kategorie, kam spadají obiloviny, těstoviny, rýže, chléb dále kategorii mas, kde se nachází libové maso, drůbež, ryby, dále kategorie vlákniny kde najdete luštěniny, ořechy, mléčné výrobky jako vejce, jogurt, sýr, mléko, poté ovoce, zeleninu a tuky, sladkosti, oleje a nakonec bylinky.

Vyvážený jídelníček a jeho skladba se výrazně podílí na vzniku onemocnění. Zdravé potraviny jsou nezbytné k udržení dobré fyzické kondice. Dietní rozmanitost neznamená vzdát se jídla, ale umět je správně kombinovat a ve správném množství.

Důležité také je, v jaké kvalitě jídlo přijímáme. Je lepší si tedy důkladněji vybírat v menších a poctivějších obchůdkách.

V dnešní době se roztrhl pytel s tzv. superpotravinami. Jedná například o boom aloe vera, chia a konopných semínek, acai berry, dále spiruliny, chlorelly, karobu, mladého ječmene a dalších.

Tyto superpotraviny lze snadno během dne zakomponovat do jídla a dají se během dne i v klidu pojídat a to i v malém množství.

Různé kultury využívají vždy tamější potraviny, které jsou závislé na podnebních podmínkách. Pro Evropany je obtížné sklízet na zahrádce chia semínka, aloe vera a další superpotraviny, ale díky transportu jsou dnes tyto potraviny snadno dostupné. Navíc i my máme k dispozici naše české superpotraviny. Mezi ty patří vlašské ořechy, lněná, slunečnicová a dýňová semínka, fazole, čočka, sója, maliny, ostružiny, brusinky nebo borůvky.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner